De Diëtist en ik

Standard

Voordat ik zwanger werd had ik via mijn sportschool een gesprekje met de diëtist. We hadden het over mijn rammelende eierstokken en dat ik mede daarom ook wilde afvallen. Maar dat daarentegen ik ook bang was om weer te moeten aankomen als ik eenmaal zwanger zou zijn.

Het eerste wat de diëtist me aanraadde was om alvast te starten met foliumzuur. Want dat is schijnbaar het beste om een paar maanden voordat je zwanger wordt mee te starten. Dat heb ik braaf gedaan, al maakte dat de wens wel een beetje echt.

Daarna spraken we af dat ik contact op zou nemen zodra ik zwanger zou zijn zodat we samen konden gaan kijken naar de beste manier om in balans te blijven tijdens de zwangerschap. En zo belde ik haar als één van de eersten toen ik er zelf achter kwam dat ik in verwachting was.

Tijdens de eerste afspraak voelde ik me nog opperbest. Ik was wel moe, en ontzettend pijnlijke borsten maar ik was niet misselijk. Daar was ik wel blij mee en ik dacht toen nog dat het weg zou blijven. How wrong was I.

In overleg een schema opgesteld om de juist voedingsstoffen binnen te krijgen. Ietsie meer aardappelen dan in de tijd dat ik aan het afvallen was, meer calcium en toevoeging van vitamine D. Dat ging welgeteld 1 week goed. En toen brak de hel los en werd ik kots en kotsmisselijk.

Ik ben gaan zoeken naar wat wel binnen bleef. Beschuitje met suiker. Cornflakes met melk. Dat ging uiteindelijk nog het meeste goed. Tussendoor droge crackers (melbatoast) en peperkoek. En hoestpastilles, want die verzachten de keel en onderdrukken de prikkel om over te geven. Bij het avondeten is het vooral makkelijk, dus salades of een frietje. Of alleen komkommer. Ik was allang blij dat er überhaupt iets binnen bleef, ook al maakte ik me ook wel zorgen of de juiste voedingsstoffen zo wel binnen zouden komen.

Gelukkig is het langzaam beter gegaan. Kleine porties, fruit tussendoor en vooral kalm eten. Zo niet mijn ding kalm eten.

Laatst was ik weer terug bij de diëtist om over de afgelopen tijd te praten. Wat lukte wel van de voornemens, wat lukte niet en hoeveel ben ik aangekomen?

Ik ben 1 kilo aangekomen. Wat goed is, want ik ben niet afgevallen. Maar het is wel alleen maar vocht en ik heb ingeleverd in vet. Goed en slecht. Als je namelijk afvalt tijdens de zwangerschap dan kan dat betekenen dat je baby/foetus/parasiet (hoe je het ook wilt noemen) te weinig voedingsstoffen krijgt. Want je lichaam is niet in balans, anders zou het niet op zichzelf hoeven interen. Maar niet dramatisch in mijn geval, aangezien ik niet uitgedroogd geraakt ben en er in principe nog wel voldoende binnen gekomen is.

Mijn doelen voor de komende tijd zijn om weer richting normaal eten te gaan. Het overgeven wordt minder, al heb ik er nog steeds slechte dagen tussen zitten.

Tips van de diëtist: Kleine porties. Desnoods 8 eetmomenten (tussendoortjes met een boterham). En fruit (lang leve het zomerfruit). En bij maagzuur in de nacht, een glas melk drinken.

Ik hoop het aankomen beperkt te kunnen houden zodat ik na de zwangerschap snel weer op mijn oude gewicht ben en het afvallen kan hervatten.

6 thoughts on “De Diëtist en ik

    • Het werkt bij mij erg goed tot nu toe. Ik neem een half glaasje halfvolle melk. Ik weet niet of het uitmaakt dat het maagzuur opspeelt om een andere reden dan normaal?

  1. Melk tegen maagzuur??? Net niet doen hoor, eet liever een klein stukje droog brood. Het calcium gaat even helpen maar triggert daarna extra maagzuur :(

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>